  | 
Zoe Dumitrescu Busulenga  alaturi de Parintele Iustin Parvu (Arhimandrit la Sf. Man. Negru Voda-Poiana Marului Jud. Neamt) 
(Maica Benedicta de la Varatec) | 
"Per total nu m-am gandit niciodata la mine. Nu  m-am socotit o persoana atat de importanta incat sa ma privesc ca pe un  obiect demn de contemplat. M-am vazut pe bucati. Iar opiniile pe bucati  erau foarte diverse, raportat la functia pe care o indeplinea  fragmentul acela din mine. ...Cand eram copil, eram foarte timida. Dupa  parerea mea eram si foarte cuminte. Ma socoteam putin nedreptatita. In  jurul meu erau copii foarte frumosi (verisoarele mele) care-mi dadeau  complexe inca de atunci. Cu vremea mi-au mai trecut complexele. De toate  nu am scapat insa nici pana azi. De cel mai grav, de timiditate, mai  ales de timiditatea in public, nu m-am vindecat. In intreaga mea cariera  universitara faceam puls peste 90 la fiecare curs si la fiecare  seminar, ori de cate ori le vorbeam studentilor. Si aveam pana la sase  ore pe zi. Eram inclestata, crispata, de fiecare data. Pe masura ce  vorbeam, sub inraurirea ideilor care se succedau in mintea mea, aceasta  stare se risipea. Tot din pricina conceptiilor mele despre ce ar trebui  sa fie nobletea unui fizic nu m-am dus la mare decat dupa 50 de ani,  cand am zis ca nu mai sunt femeie, sunt un obiect, deci ma pot expune.  Am avut insa sansa (consolarea mai degraba) ca studentii mei se atasau  foarte mult de mine. Asta era un medicament pentru complexele mele.  Inaintea sfarsitului trebuie sa recitesc marile carti ale literaturii  universale. 
...Reusesc  sa stabilesc foarte usor punti de comunicare cu oamenii. Vin inca la  mine oameni foarte tineri. Unii au legatura cu filologia, cei mai multi  nu. Am legaturi foarte stranse cu Asociatia Studentilor Crestini  Ortodocsi. In ultimii 4-5 ani aproape ca m-am stabilit la Manastirea  Varatec. Stau acolo cel putin opt luni pe an. Respir in acel loc  sacralitate. Vin tineri, si de la Teologie, si calugari, si ma  viziteaza. Preocuparile mele au incetat sa mai fie exclusiv literare, au  devenit si legaturi spirituale. Il caut pe Dumnezeu. ....Cei care ma  viziteaza acum il cauta si ei. Unii, dintre calugarii mai varstnici,  dintre preoti, L-au si gasit. 
Sunt pe calea unei nadejdi. Asa si reusesc sa ies din contingent. Altfel n-as putea sa traiesc cu usurinta in atmosfera actuala.  Pentru ca formatia mea este de umanist, de carte, de cultura, asa cum o  intelegeam pe vremuri noi, intelectualii. Aveam niste modele, pe care  am incercat sa le urmam, scara de valori era cumva fixata. Traiam intr-o  lume sigura, in masura in care cultul valorilor stabile iti poate da  tie sensul unei stabilitati. 
...Azi,  pentru mine personal, pentru cei putini ramasi din generatia mea,  spectacolul lumii contemporane este dezarmant. Ma simt intr-o mare  nesiguranta, pentru ca toata tabla de valori in care am crezut s-a  zguduit. N-as vrea sa spun ca s-a si prabusit. Suntem insa nelinistiti,  putin nedumeriti, suntem si tristi; ceea ce se petrece pe planeta nu-ti  da senzatia unei linistiri iminente. Ce se intampla acum seamana cu  perioada prabusirii Imperiului Roman, dar acele zguduiri erau provocate  de venirea lui Iisus: era inlocuita o pseudo-spiritualitate cu  spiritualitatea adevarata. Dar cine vine la noi astazi? Ai zice ca mai  degraba vine Antihristul, nu Mantuitorul. Nadajduiesc ca omenirea sa-si  revina din aceasta clipa de orbire, care cam dureaza. Opere care nu se  mai citesc, lucrari muzicale care nu se mai canta... ...Exista si o criza a culturii. Ma uit la programele Universitatilor. Nu mai gasesc nici urma de greaca, de latina. Respectul pentru clasici nu mai exista. 
Nu ne intereseaza trecutul, numai prezentul. Iar asta ne taie radacinile. O lume fara radacini este o lume fara morala.  Se vorbeste putin si despre intelectualii dintre cele doua razboaie  mondiale. Sunt nume care nu se mai pronunta, opere care nu se mai  citesc, lucrari muzicale care nu se mai canta. Exista un fel de  indiferenta fata de trecut. 
Lumea a inceput sa uite sa vorbeasca, pentru ca nu mai citeste.  ...Din fericire, mai sunt cativa scriitori din cei vechi. Nu stiu in ce  masura mai sunt ei productivi. Primesc foarte multe carti, mai cu seama  poezie. Sunt autori noi foarte tineri. Ma intreb insa de ce nu mai  scriu cei vechi - D. R. Popescu, Breban, Balaita. Acum apar nume noi. 
Se  fac tot felul de ciudatenii in numele postmodernismului. Am incercat sa  aflu ce este postmodernismul. I-am intrebat pe ei. N-au fost in stare  sa-mi raspunda. E o arta din cioburi - totul este faramitat - mi s-a  spus. Dar Spiritul are o facultate: aceea de integrare, de a face  din fragmente o totalitate. Asta au facut clasicii. Azi am senzatia ca  traim procesul invers - ne diseminam, ne risipim. 
...Eu  nu inteleg un lucru: cand e atata frumusete intreaga pe lume, cum pot  sa ma duc sa ma uit la firimituri, cand eu am bucuria integrala a  frumusetii? Si, daca faramitam frumusetea, cum vom mai putea face drumul  invers? Credeti ca de la manele ne vom mai putea intoarce la Johann  Sebastian Bach? ...De  la Freud incoace s-a produs o mutatie: s-a pus sexul in locul capului.  Asta e tristetea cea mai mare. Vedeti, la noi, la romani, exista o  cuviinta. Anumite cuvinte nu se pronuntau - nu erau niste tabu-uri, dar  exista o pudoare. Acum "cuviinta", cuvantul acesta, a disparut din  dictionar. ...Nu  am prejudecati de nici un soi, dar felul in care ne purtam ucide  frumusetea. "Trupul este cortul lui Dumnezeu", a spus Pavel. Ce facem  noi cu el? il expunem, ca pe o bucata oarecare de carne. E cumplit. Cumplit e si ceea ce s-a intamplat cu relatiile dintre femei si barbati. Dupa parerea mea, aici s-a savarsit o crima. 
Fiorul primei intalniri, dragostea, asteptarea casatoriei, toate astea au disparut.  Ce se intampla cu noi? Eram un popor de tarani cu frica lui Dumnezeu.  La sat inca s-au mai pastrat bunele obiceiuri. Oamenii nu sunt bantuiti  de patima carnii care se expune. Nu se vorbeste urat, si asta e bine. 
Mantuitorul este in noi, e lumina necreata, si noi il pironim cu fiecare cuvant al nostru, rau sau murdar. ...Pentru  mine, marea poezie a fost intotdeauna baia de frumusete in care m-am  cufundat cand am avut nevoie de intrarea in alta dimensiune. Poezia  tine, dupa parerea mea, de partea cea mai ascunsa, cea mai intima a  fiintei noastre. Poezia echivaleaza aproape cu o rugaciune. In poezie te  cufunzi pentru a te intoarce cu frumusete. In rugaciune intri pentru a  te integra absolutului.   
...Pentru  ca intram in zona computerului, am pierdut placerea de a citi. Eu sunt  un cetatean al Galaxiei Gutenberg. Umanismul culturii se sprijina pe  lectura, nu pe imagini fugitive. Lectura iti lasa popasurile necesare  pentru reflectie, pentru meditatie. Pierderea obisnuintei lecturii este  pericolul cel mai mare care ameninta planeta, pentru ca slabeste  intelectul, puterea de gandire, si te face sa uiti limba. Chiar  si eu, dupa ce am stat cinci ani in Italia, la intoarcere a trebuit sa  pun mana pe Eminescu si pe Sadoveanu, ca sa-mi refac limba. ...Moartea  pentru mine inseamna eliberarea de acest trup. Trecerea in lumea celor  vii. Lepadarea acestui trup vremelnic si trecerea in lumea celor vii.  Nadajduiesc. Daca merit. Asta numai Mantuitorul stie." 
Zoe Dumitrescu Busulenga  
Copyright © 
Daca doriti sa preluati acest articol mentionati sursa, autorul si link.
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comenteaza